Igår åkte vi in till Kungsträdgården

Eftersom det är Eurovision Song Contest, så har man byggt upp en massa tält och det största står på Skeppsbron mitt emot slottet.

Man har också satt upp flaggor med de länder som är med i Eurovision Song Contest.

Det var roligt att gå och titta på folk och alla såg så glada ut. När vi kom in i Kungsträdgården fanns det ännu mer att titta på. Blommor och små tält här och där.

Man hade byggt upp ett mycket högt torn där en lös del av tornet gick upp och ner hela tiden. Jag hörde att det kostade 100 kronor för att komma ända upp och det kanske vore kul att fota därifrån, men det var långa köer och de tog bara in 20 personer i taget.

Den stora scenen var tom, men på den lilla scenen var det skolklasser som uppträdde.

Vi avslutade vår promenad med att äta en glass och sedan åkte vi hem med tunnelbanan och bil.

Vi fick plötsligt fribiljetter till generalrepetitionen till Eurovision Song Contest i Globen igår.

Tove, flickorna, Janne och jag åkte bil till Mörby centrum och sen tog vi tunnelbanan till Globen. Här är Julia och Linnea.

Vi fick byta vid Slussen och där fick vi vänta ett tag, men sen var vi snabbt framme i Globen.

Jag tog en del bilder på sångerskor och sångare och sparade dem som jag tyckte sjöng bäst. Först ut var Finland "Sing it away", Sandhja. Vi tyckte att hon sjöng bra, men när vi sedan såg kvällsföreställningen verkade det som om de inte sjöng lika bra som på repetitionen. Kanske var hon lite ängslig och kören sjöng bättre på dagen. Tyvärr kom hon inte med, för åtta länder skulle bort.

Kroatien "Lighthouse", Nina Kraljic´ hade en bra låt och den var en av vinnarna nu, när det skulle bli 10 sångare istället för 18 stycken. Här är sångerskan.

Armenien "LoveWave", Iveta Mukushyan hade en av de bästa låtarna och hon sjöng mycket vackert.

Ryssland "You are the only one", Sergey Lazarev var verkligen en vinnare. Han sjöng bra och han hade dessutom ett fantastiskt framträdande. Han klättrade när han sjöng. Naturligtvis kom han med bland de 10. Här är två bilder.

Österrike "Loin d´ici", ZOË har en fin röst och en socker-söt uppenbarelse. Hon fick också vara med de 10 andra. Island "Hear them calling", Greta Salóme , nja, men jag ville så gärna att hon skulle få vara med, men inte denna gången. Jag tror att hon inte fick vara med förra året heller. Så här ser hon i alla fall ut.

De övriga som kom med var Malta, Theckien, Cypern, Azerbajdzjan, Nederländerna och Ungern. Här hade jag tyvärr inga bilder.

Nu gäller det att få ordning på vår tomt

Eftersom jag inte kunde göra någonting förra våren, som exempelvis kratta, rycka upp gräs i blomlandet, ja, som sagt ingenting. Ogräset fick växa, men potatislandet var som alltid. Jag satt och tittade på när Janne planterade potatisarna.

Nu blev det dessvärre, när vi skulle göra i ordning överallt. Här har vi blomsterlandet men man ser nästan inte vad som är ogräs eller blommor.

Fontänen var lite bättre, men det syns inte särskilt mycket av blomknoppar som ska komma.

Nu har vi försökt att få detta rensat så mycket som möjligt.

Den här lådan med kryddor såg man inte mycket av, men nu ser det lite bättre ut.

Vi tog en sväng till Åbo

Vi åkte med Silja och på vägen till båten var det en lång, lång väg. som var byggd nästan i vattnet, så man fick åka fram till båten.

Det var så lite folk, så en del utrymmen i båten var helt tomma. Exempelvis fanns det ingen som sjöng karaoke som brukar vara så populärt, nej ingen fanns där alls. På sätt och vis kändes det bra, för vi gick och lade oss ganska tidigt.

Här sitter min syrra Karin i vår hytt.

Vi steg av vid halvsju på morgonen och gick in i ett hotell och åt frukost. Det var lite kyligt, så vi tog det lugnt och satt och pratade ett tag. Efter detta tog vi buss 1 som gick till det stora torget. Så här såg det ut på morgonen när de började fylla sina stånd.

Sen gick vi in i en del affärer, men de var egentligen lika som i Sverige, men priserna var högre. Vi gick sedan till museet som var det vi ville se.

Dockskåpsutställningen var från England och det fanns dockskåp från 1700-talet och framåt. Det var verkligen roligt att se, t.o.m. Janne gillade det.

Det här dockskåpet är 1800-tal tror jag och den här är jag extra förtjust i.

Det fanns mycket att se i det här museet. Djupt under den mark man går på har de grävt fram ruiner med rester av kloster och en kyrka och även andra husrester.

Konstutställningen var inte i min smak.

På hemvägen var båten alldeles full, det var någon slags jippo för finländarna och då glömde de tydligen att de fanns svenskar på båten också. Vi satt och väntade på karaoke och under tiden var det en snackis som vi inte förstod, ja det var ju finska det hörde vi, men det hade varit kul att få veta vad alla skrattade åt.

Vi var ändå nöjda med vår lilla utflykt.

I Varadero finns det ett underbart hav och en fin strand

Ja, det är härligt att bada i havet, men det kan bli lite för mycket av badandet. Vi försökte göra allt vi kunde för att ha en vecka med olika sysselsättningar. Det var inte så lätt. Egentligen blev det nästan bara bad och vi drömde om att gå utanför det här hotellet men det fanns ju ingenting, bara hotell efter hotell, inga butiker och inget annat heller. Det fanns en liten butik i hotellet och vi ville köpa något mer till barnbarnen och hade tur att hitta två små fina linnen som de kan ha i sommar.

Här är två pelikaner som simmar och har det lugnt.

Det var roligt när pelikanerna slog ner i vattnet. Den tog en sväng på himlen och satte full fart för att kunna dyka ner efter en fisk. De kunde tydligen inte dyka ner från vattnet, för de måste ha fart. På bilderna är den ena i full fart att dyka ner och de är inte blyga för de dyker ner alldeles vid en badande dam.

En dag hade vi bokat in för att snorkla lite grand, men vågorna blev för höga, så vi måste hålla i oss väldigt hårt, så det blev inga dyk efter fiskar och det var lite synd. En katamarin fick man hyra gratis eftersom vi hade all inclusive och kaptenen ingick. Vi hade fullt sjå att skydda våra kameror för allt vatten som stänkte upp. Nästa dag ville vi i alla fall åka ut på vattnet, men det fick bli en trampbåt, för då gick det bättre att fota från sjön. Det var heller inga stora vågor den här dagen. Stranden var hur lång som helst. Vi promenerade åt båda håll, så långt vi orkade.

Annars satt vi mest och myste på våra handdukar och visst var det skönt, men naturligtvis badade vi mycket.

Vi hade det mycket bra här, men vi skulle nog ha önskat oss 5 dagar istället för 7 dagar.

När vi väntade på vårt flyg kom planet med Obama. Han landade en bit ifrån terminal 3, men sen tog planet en sväng och åkte till terminal 1 eller 2, för antagligen hade de utrymt någon av dessa. terminal 3 var knökfull. Här såg jag Obamas plan utanför fönstret.

Nu ska vi bo i Varadero i en hel vecka

Bussturen var lång, men nu närmar vi oss Varadero.

Hotellet heter Hotel Melia Peninsula. Vilken glad överraskning vi fick när vi kom in i vårt rum. Det var fantastiskt bra på alla vis. En underbart skön säng, en klädkammare där man kan hänga upp sina kläder och där fanns även både strykjärn och strykbräda, så att man inte behövde gå skrynklig. Vi hade ett riktigt fint badrum med både dusch och badkar. Det fanns gott om handdukar och varje städdag hade städerskan gjort en svan eller något annat med badhanddukarna.

Javisst har vi sett svanar med handdukar förr, men den här städerskan städade också väldigt fint. Det var aldrig något slarv och ibland stod vi och pratade lite med henne. Hon var verkligen trevlig.

Husen i området var fina med olika pastellfärger och vitt, de flesta var tvåvånings, men det fanns också trevånings. Här är några hus.

Poolen var mycket stor, men där badade vi bara en gång.

Här inne kunde man äta Japansk mat och Fransk mat och då fick man beställa vilken tid eller dag man kunde äta där, men i stora matsalen gick man och plockade på mat på tallriken från olika ställen.

Här är den stora matsalen inifrån och vi satt för det mesta vid fönstren.

Sen har vi lobbyn med lobbybar och på kvällen är det underhållning med pianospel eller sångare osv.

21.45 var det underhållning med sång och dans.

Havanna - Varadero

När vi kom var vi tolv stycken, sen hoppade två av vid Trinidad för att stanna lite längre och åka till andra ställen. Då blev vi tio. Idag ska Janne och jag och ett par ytterligare åka till Varadero på en vecka till. De sex som var kvar skulle åka hem på eftermiddagen.

Vi skulle hämtas på hotellet kl. 9.00. Vi gick upp tidigt för att äta frukost. Då fick vi en chock för just den här dagen skulle de ha sommartid, så klockan var en timme tidigare. Som tur var hann vi både äta och gå till en bankomat. Här är de två sista bilderna i närheten av hotellet.

Vårt hotell hade alla fel man kunde ha på ett rum. I badrummet var det en rinnande dusch som droppade och rann hela natten, en ynklig stråle i handfatet och en toalett som man måste lyfta behållaren och lyfta en kedja för att kunna spola. I sovrummet hade air condition pajat, så det var jättevarmt, men vi överlevde. De flesta rummen hade stora fel och ett par hade en så trång säng så två personer kunde knappt rymmas i sängen.

Vi satt i lobbyn och väntade och sa att det här var det finaste på hotellet, annars var det ett riktigt dåligt hotell som borde renoverats.

I Varadero fick vi ett mycket fint rum.

Trinidad - Santa Clara - Havanna

Vi åkte buss och hade en bra bit att åka, ca 30 mil, och jag tittade på utsikten och försökte ta lite bilder på fåglar, men det var lite svårt att få dem på bild. Jag fick bara gamar, men 3 stycken.

Man såg i stort sett inga bussar, men desto mer hästar och kärror.  På vägen gjordes ett stopp i staden Santa Clara. Där finns minnes-och begravningsplatsen för Che Guevara. Det var i den här staden de hårdaste striderna var under revolutionen. Vi fick gå in i museet och läsa och titta hur Che Guevara levt sitt liv. Han har hjältestatus i Cuba. Synd att vi inte fick fotografera inne, men hans staty och reliefmur fick vi fota.

Vi gjorde ännu ett stopp och drack kaffe med sockerrör.

Vi kom till samma gamla hotell i Havanna, som vi bodde på den första dagen, hotell Plaza.

Trinidad - bad vid stranden

Här på stranden är det mjuk sand och det är långgrunt. Vi hade hela dagen fri från andra utflykter. Vi gick långt bort från hotellet åt det ena hållet och åt det andra hållet.

Vi badade många gånger, eftersom det var riktigt varmt i luften. Eftersom vi hade all inclusive kunde man släcka törsten när man ville. På kvällen skulle vi äta tillsammans för att ett par skulle fortsätta att vara kvar i Trinidad. Vi åt på en fiskrestaurang i hotellet och maten var mycket god.

När vi väntade på maten vi hade beställt, passade vi på att tacka Sven för att han hade varit en så bra guide och sällskaplig. Han är med oss hela tiden och så brukar en guide sällan vara, de brukar säga tack för idag och vi ses i morgon igen. Vi gav honom en flaska whisky för det brukar han gilla.

Efter maten såg vi lite underhållning och samlades igen.

Trinidad med katamaran till tropiska öar

Sven hade ordnat så att gruppen fick åka till en ö med en katamaran. Vi gick till en Marina och gick på båten, men egentligen var det lite för många människor på båten, för en del satt nog inte så skönt. Vi hade tur med skapliga platser, men visst är det synd att man packar så fullt. Sven satt inte så bra och en del andra också. Här är båten till vänster och så här såg det ut.

När vi kom fram badade vi förstås och solade lite. Jag låg under en palm och jag hade kanske tur att jag inte fick en kokosnöt i huvudet. Vår lunch intog vi på ön.

Vi såg små krabbor och en större krabba.

Nu ser vi vårt fina hotell och då är vi strax hemma.