Vi fick plötsligt fribiljetter till generalrepetitionen till Eurovision Song Contest i Globen igår.

Tove, flickorna, Janne och jag åkte bil till Mörby centrum och sen tog vi tunnelbanan till Globen. Här är Julia och Linnea.

Vi fick byta vid Slussen och där fick vi vänta ett tag, men sen var vi snabbt framme i Globen.

Jag tog en del bilder på sångerskor och sångare och sparade dem som jag tyckte sjöng bäst. Först ut var Finland "Sing it away", Sandhja. Vi tyckte att hon sjöng bra, men när vi sedan såg kvällsföreställningen verkade det som om de inte sjöng lika bra som på repetitionen. Kanske var hon lite ängslig och kören sjöng bättre på dagen. Tyvärr kom hon inte med, för åtta länder skulle bort.

Kroatien "Lighthouse", Nina Kraljic´ hade en bra låt och den var en av vinnarna nu, när det skulle bli 10 sångare istället för 18 stycken. Här är sångerskan.

Armenien "LoveWave", Iveta Mukushyan hade en av de bästa låtarna och hon sjöng mycket vackert.

Ryssland "You are the only one", Sergey Lazarev var verkligen en vinnare. Han sjöng bra och han hade dessutom ett fantastiskt framträdande. Han klättrade när han sjöng. Naturligtvis kom han med bland de 10. Här är två bilder.

Österrike "Loin d´ici", ZOË har en fin röst och en socker-söt uppenbarelse. Hon fick också vara med de 10 andra. Island "Hear them calling", Greta Salóme , nja, men jag ville så gärna att hon skulle få vara med, men inte denna gången. Jag tror att hon inte fick vara med förra året heller. Så här ser hon i alla fall ut.

De övriga som kom med var Malta, Theckien, Cypern, Azerbajdzjan, Nederländerna och Ungern. Här hade jag tyvärr inga bilder.