Jag ska försöka blogga lite om Amazonas som var mycket trevligt, men jag lägger in en text idag om min senaste månad.

Nu är det kanske dags att berätta för den som inte redan vet varför bloggarna uteblev ganska länge.

Jag var alltså i Brasilien och hade 7-8 dagar kvar på vår resa när min olycka hände. Vi hade kommit till Salvador och hade varit där en dag och skulle se karnevalen. Dagen innan skulle vi åka ut med båt till ett par öar. Vi badade och allt var trevligt. Innan vi skulle gå ombord på båten för att åka till en annan ö fick jag för mig att jag skulle ta ett toalettbesök först. Det stod en slags bajamaja uppe på en mur, men ingen trappa eller annat för att komma dit. Jag tog tag i bajamajan och slängde upp foten på muren och när jag var i stort sett uppe på muren, så ramlade jag ner och slog i vänstra benet. Jag kände direkt att det var en allvarlig smäll i låret och jag hade ingen chans att ställa mig upp.   

Båtambulans tillkallades och det tog drygt 4 timmar. Först kom jag till ett förskräckligt sjukhus där det kryllade av människor och jag låg länge på en brits. Jag var glad över att Janne var med mig. Eg. skulle han åka till hotellet, men de ville inte skaffa en taxi för området var ett ganska farligt område, så de släppte inte iväg honom till hotellet förrän kl. 06.00 på morgonen.

De skulle röntga mig och åkte iväg med mig i en ambulans där jag och tre personer trängdes. Alla hade det svårt för var och en hade mycket ont. När jag kom in i ett stort röntgenrum fanns det också en stor TV-skärm på väggen. Det var ett högt sorl, prat och skrik för det var någon slags spel, ev. fotboll som de tittade på. Jag har aldrig sett så mycket folk i ett röntgenrum någon gång samtidigt som jag röntgades. Mycket märkligt.

Jag kom till ett sjukhus till, men det var inte lång stund, för jag skickades till ett privatsjukhus som var riktigt bra. Jag opererades och de satt i fyra skruvar i lårbenshalsen. Jag har inte satt mig in i hur man ska göra efter en sån operation, men nu vet jag att man ska försöka gå upp och gå så fort man kan. Det fick jag inte göra. Jag fick ligga i sängen med blöjor och lite senare med bäcken i 14 dagar. När jag sedan skulle försöka stå på benet så gick det inte alls.

Nu hade gruppen åkt hem och jag och Janne fick stanna på hotellet 10 dagar ytterligare. Då lånade jag hotellets rullstol.

När vi sedan med sjukskötare (som en försäkringsman hade ordnat) fick vi en bekväm färd hem med business class. Dagen efter att vi kommit hem åkte vi till Danderyds sjukhus för att höra att allt var bra gjort med benet. Det var inte bra, så jag fick göra om hela operationen och dessutom en ny höft, eftersom allt var fel.

Operationen gjordes på Danderyd den 10 mars, precis en månad efter min vurpa. 4 dagar låg jag på Danderyds och 4 dagar på Furuhöjden Rehab. Nu har jag varit hemma nästan 3 veckor och det går sakta framåt.