Vi tog en sväng till Åbo

Vi åkte med Silja och på vägen till båten var det en lång, lång väg. som var byggd nästan i vattnet, så man fick åka fram till båten.

Det var så lite folk, så en del utrymmen i båten var helt tomma. Exempelvis fanns det ingen som sjöng karaoke som brukar vara så populärt, nej ingen fanns där alls. På sätt och vis kändes det bra, för vi gick och lade oss ganska tidigt.

Här sitter min syrra Karin i vår hytt.

Vi steg av vid halvsju på morgonen och gick in i ett hotell och åt frukost. Det var lite kyligt, så vi tog det lugnt och satt och pratade ett tag. Efter detta tog vi buss 1 som gick till det stora torget. Så här såg det ut på morgonen när de började fylla sina stånd.

Sen gick vi in i en del affärer, men de var egentligen lika som i Sverige, men priserna var högre. Vi gick sedan till museet som var det vi ville se.

Dockskåpsutställningen var från England och det fanns dockskåp från 1700-talet och framåt. Det var verkligen roligt att se, t.o.m. Janne gillade det.

Det här dockskåpet är 1800-tal tror jag och den här är jag extra förtjust i.

Det fanns mycket att se i det här museet. Djupt under den mark man går på har de grävt fram ruiner med rester av kloster och en kyrka och även andra husrester.

Konstutställningen var inte i min smak.

På hemvägen var båten alldeles full, det var någon slags jippo för finländarna och då glömde de tydligen att de fanns svenskar på båten också. Vi satt och väntade på karaoke och under tiden var det en snackis som vi inte förstod, ja det var ju finska det hörde vi, men det hade varit kul att få veta vad alla skrattade åt.

Vi var ändå nöjda med vår lilla utflykt.

4 responses
Kul, ja det är verkligen en diametral skillnad från Kuba. Jag antar att det inte var några problem med att göra sig förstådd på svenska?
Jo, en gång. Vi skulle äta och den som stod i restaurangen ville att vi skulle prata engelska, men om vi hade velat så fanns det ju en som kunde svenska.
Vad jag har hört från Österbottningar är att om dom befinner sig i t.ex. Helsingfors och försöker tala svenska i affärer så uppmanas dom att tala finska eller engelska. Men är man svensk, dvs inte talar den österbottniska dialekten så går det bra med svenska.