Sedan november är det Cox & King som hanterar visumansökningarna för oss svenskar som skall resa till Indien.

Vi ska åka till Indien i början av februari och fick reda på att man skulle vara ute i god tid för att söka visum. Vi har förut sökt visum på Indiska ambassaden, men upptäckte på nätet att de hade låtit Cox & King ta över alla ansökningar. De hade en hemsida där man skulle fylla i uppgifterna. Tre sidor skulle fyllas i och det var massor av frågor som vi inte tyckte var relevanta, som t.ex. att vi skulle uppge våra föräldrars namn, födelsestad och land. Detta var bara en av alla dumma frågor. Dessutom var det ganska hopplöst att fylla i, för så fort man skulle klicka fram nästa sida så försvann allt man fyllt i. Eftersom det inte gick att dra ut sidorna och fylla i för hand, så vara man tvungen att försöka om och om igen och det blev flera timmars arbete. Till sist fungerade det och ut kom en pdf-fil.

När man till slut hade samlat alla papper man skulle ha med sig var det dags att åka in till David Bagares Gata i Stockholm. Vi tog en nummerlapp och satte oss att vänta. Lokalen var liten och trång, så det blev ganska snart bara begagnad luft kvar. Vi lyckades hitta en stol att sitta på och där satt vi från 12.25 till 16.00 när vi äntligen fick komma in. Vi skyndade tillbaka till vår bil som stod vid Universitetet utanför stan och parkeringstiden vi betalat för var slut, trots att vi lagt i pengar för 5 timmar. Det var en pärs, men vi klarade oss från parkeringsböter.

Trött och svimfärdig åkte vi hem för att tvätta oss och byta kläder för att åka till min systers födelsedagsfest. Som tur var fick vi skjuts av min älsta syster med man och med lite god mat och dryck i magen piggnade vi till.

Jag kommer nog aldrig mer åka till Indien om det inte blir lättare att ansöka om visum. Vi bestämde oss också för att de fick skicka våra pass med visum, för i den lokalen sitter vi inte och väntar på att få det utlämnat, för det verkade gå nästan lika långsamt som att få lämna sina ansökningspapper.

4 responses
Låter som tredje världen mitt i Stockholm. " Vi lycklades hitta en stol att sitta på och där satt vi från 12.25 till 16.00 när vi äntligen fick komma in". Betyder det att ni båda satt på samma stol eller att ni hittade två stolar och satt på varsin. Eller kanske att ni hittade två stolar men att ni ändå föredrog att sitta i knät på varandra? :-)
Ha ha, du är rolig Lennart. Nej, vi hade var sin stol förstås :-)
Det låter förfärligt. Om man inte bor i Stockholm hur gör man då. Det kanske finns andra agenter som ordnar visum. Jag skulle inte tiga om detta utan skriva till några tidningar som har spalter om restips etc. Kanske TVs reseprogram kan ta upp detta?
Så får jag vädra mina egna fördomar fast det kanske inte hedrar mig. Jag vet att Indien är vackert och har haft en fantastisk kultur samt att deras teknologi är högutvecklad idag. Men jag känner ingen längtan till ett överbefolkat land med stora klyftor mellan samhällsklasserna där det är trångt och skitigt och underutvecklat på flera områden. Klimatet passar mig inte heller. Jag längtar till länder som Island och Nya Zeeland med frisk klar luft och utan trängsel. Kanske vill Indien förvissa sig om att de som reser dit klarar av trängsel och ineffektivitet och tål att bli behandlade som boskap.

Det är min uppfattning om Indien och jag har bara tillbringat en natt där för över 20 år sedan och har säkert fördomar.
Trevlig resa önskar jag er och är nog inte avundsjuk.

Det är väl ungefär så det fungerar om en indier ska söka visum till Sverige