Vi hade en trevlig julafton med mat, paketöppning och annat

Göran kom redan på förmiddagen, så vi åt risgrynsgröt tillsammans. För en gångs skull brände jag inte kastrullen i botten, när jag kokade gröten. Den blev riktigt god.

Anna och Lars kom till "Kalle Anka och hans vänner önskar god jul" och under tiden lade jag upp maten, så vi kunde börja äta efter programmet. Det var gott, men man äter egentligen alldeles för mycket.

Efter detta var det julklappsutdelning och Anna var tomte.

Jag gjorde i ordning en fruktsallad och det kändes fräscht och bra efter den tunga julmaten. Sen drack vi kaffe och spelade ett roligt spel. Det gick ut på att ta reda på vilken av oss som var den mesta, bästa eller värsta "Svensson" och det blev jag, vilket jag inte kunde förstå.

Vi saknade förstås Tove, Tomas och barnbarnen, som hade åkt till Finland.


5 responses
Hoppas du fick hårda klappar. När jag var liten minns jag hur jag avskydde min mammas mjuka klappar som mest verkade bestå av kalsonger och yllestrumpor. Jag menar, när man redan har 10 000 kalsonger, behöver man verkligen ännu fler?
PS: vilket fint Julbord, sprakande färger.
Ja, jag fick faktiskt bara hårda klappar, men mjuka kan ju vara trevligt också, tycker jag. När man var liten var det annorlunda, då blev det mjuka ofta. Kanske är det annorlunda för små barn nu, för våra barnbarn verkar bli glada även för mjuka klappar. Vad kul att du tycker julbordet är fint. Tack för det!
Så trivsamt och gott det ser ut och så prydligt med bara vuxna jämfört med vår jul där vi hade 5 barnbarn och ett stort gäng hundar omkring oss. Men det är också härligt att vara många och ha det lite stojigt emellanåt. Idag har vi varit hos det sjätte barnbarnet och hans fästmö och sett deras nya lägenhet i Sala.
Det var ju lite ovanligt att vi var så få, vi brukar ju ha barnbarnen med och då blir det lite mer liv i luckan. Annars kan jag väl säga att julbordet brukar se ut ungefär så här, åtminstone innan vi har börjat äta.