Trattkantarellerna har kommit och vi hittade dem!

Jag älskar att gå i skogen, men jag har så dåligt lokalsinne, så jag törs inte gå ut i skogen ensam. Idag ville jag plocka svamp och det brukar inte Janne tycka om att göra, men eftersom vi brukar ta en lång promenad, så föreslog jag att vi istället skulle gå ut och se om vi kunde hitta några kantareller. Vi gick inte så långt hemifrån, men eftersom vi aldrig brukar hitta någon svamp när vi någon gång letar, så tog jag ingen svampkorg med mig. Jag stoppade istället en plastpåse i fickan.

När vi hade gått runt ett tag hittade jag den första trattkantarellen, vilket tjut! Det var faktiskt en hel klunga med små trattisar. Efter ett tag hittade Janne ännu flera och då blev det roligt. Sen var det lite tomt ett tag, men till slut fann vi det verkliga stället med jättemånga svampar. Vi slutade leta efter mer och bestämde oss för att noga se efter var vi egentligen befann oss, för då kan vi ju återkomma senare. Jag vet inte hur lång tid det tar för de små svamparna att bli stora, men vi kan ju försöka se hur de har växt om en eller två veckor, om inte någon annan tagit dem förstås.

Det blev en god omelett med trattkantareller och det räcker också till att göra en god kantarellpaj.